کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه چون نزدیک به حرارت پخت و پز و رطوبت است باید از بهترین روکش ساخته شود. با به روز شدن فناوری ها و تکنولوژی ساخت کابینت های آشپزخانه، روکش ها با طرح ها، رنگ ها و متریال های متنوع وارد بازار شده اند. در ادامه این صفحه با انواع کابینت و روکش های آن ها آشنا می شویم.

در گذشته های دور از کابینت های چوبی به عنوان کابینت استفاده می شد. اولین نمونه های مدرن کابینت مربوط به قرن بیستم در اروپا است. در گذشته کابینت های آشپزخانه از چوب یا فلز طبیعی ساخته می شدند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تکنولوژی های گسترده، آشپزخانه های کابینت با طرح ها، رنگ ها و روکش های جذاب ساخته می شوند.

معیارهای مناسب برای انتخاب کابینت چیست؟

اهمیت کابینت آشپزخانه تنها در دکوراسیون داخلی خانه نیست، بلکه در فضای کاربردی آشپزخانه نیز تاثیر زیادی دارد. کابینت باید روی همه ظروف قرار گیرد. این کار باعث می شود آشپزخانه شما مرتب به نظر برسد.

بنابراین شما می توانید با در نظر گرفتن دکوراسیون داخلی خانه خود، میزان فضا و وسایلی را که در اختیار دارید، انتخاب کنید. اگر فضای آشپزخانه شما کوچک است، ما اغلب کابینت با سقف های بلند را توصیه می کنیم. این مدل های کابینت به دلیل فضایی که دارند می توانند تمام وسایل شما را در خود جای دهند.

اگر فضای آشپزخانه شما بزرگ است و سبک دکوراسیون کلاسیک را دوست دارید، می توانید از کابینت که منبت کاری دارند استفاده کنید. اکثر این کابینت از چوب یا روکش چوب ساخته شده اند.

همچنین کابینت هایی وجود دارند که هر دو ویژگی را در خود دارند. ظاهر این سبک دارای نقش و نگارهای ساده است. همچنین فضای مناسبی برای نگهداری وسایلتان در اختیار شما قرار می دهد. این سبک کابینت دارای پوشش های متعدد و طرح ها و رنگ های متنوع است.

کابینت کلاسیک

کابینت سبک کلاسیک فضایی قدیمی و نوستالژیک می بخشد. اکثر این کابینت ها از چوب یا روکش چوب ساخته شده اند. طراحی سبک کلاسیک با منبت کاری ها و کنده کاری های فراوان است. در این کابینت، ستون ها، سرستون ها، تاج های گل، گل ها و کتیبه ها را نیز می توان اجزای کابینت در نظر گرفت. نقشه ها و حکاکی های کلاسیک توسط دستگاه CNC انجام شده است. سبک کلاسیک دارای کابینت با عمق زیاد است. بنابراین می تواند برای آشپزخانه هایی که لوازم زیادی دارند مناسب باشد. در طراحی این نوع کابینت اغلب از درب های شیشه ای نیز استفاده می شود.

کابینت ممبران

جنس بدنه ممبران mdf می باشد. ماده ای که به عنوان پوشش در این کابینت استفاده می شود PVC نام دارد. روکش pvc توسط دستگاه پرس خلاء بر روی هسته ام دی اف قرار می گیرد. ممبران نسبت به سایر کابینت های کلاسیک قیمت مناسب تری دارند.

کابینت روکش چوبی

کابینت روکش چوبی نیز از ام دی اف ساخته شده است. برای ساخت کابینت روکش چوب از یک لایه نازک چوب استفاده می شود. روکش چوب معمولاً از درختانی مانند گردو، بلوط و راش تهیه می شود. روکش چوب ابتدا روی mdf گذاشته می شود و سپس با استفاده از دستگاه cnc طراحی می شود.

کابینت تمام چوب

کابینت کل بدنه چوبی معمولا از mdf درجه یک ساخته شده است. از چوب طبیعی در ساخت درها، سرستون ها، تاج ها و سایر عناصر تزئینی استفاده می شود. در ساخت روکش های چوبی کابینت از چوب درختانی مانند راش، بلوط و گردو استفاده شده است.

کابینت مدرن

در سبک مدرن از روکش هایی به نام پلی گلاس، لامی گلاس و معروف ترین پوشش ها یعنی هایگلاس استفاده می شود. این آسترها سطحی براق دارند و در طرح ها و رنگ های متنوع قابل سفارش هستند. به دلیل عدم وجود طرح های شلوغ و استفاده از پوشش های براق، سطح کابینت ممکن است نور را منعکس کند. در این صورت محیط آشپزخانه شما بزرگتر به نظر می رسد. می توان نتیجه گرفت که برای آشپزخانه های کوچک می توانید از کابینت مدرن استفاده کنید.

کابینت هایگلاس

در این کابینت از ام دی اف برای ساخت بدنه استفاده شده است. روکش کابینت از ورق های شفاف و براق ساخته شده است. این روکش با استفاده از چسب های قوی به هسته کابینت یعنی ام دی اف چسبانده می شود. به دلیل روشنایی که دارد نور را منعکس می کند و فضای شما را بزرگتر می کند.

کابینت ام دی اف

کابینت mdf به معنی تخته فیبر با چگالی متوسط ​​است. ام دی اف از ذرات چوب درشت و فشرده تشکیل شده است. mdf رنگ ها و طرح های بسیار متنوعی دارد و به همین دلیل محبوبیت زیادی دارد.

کابینت لاک پلی

بدنه ام دی اف یکی از اجزای کابینت پلی لاک می باشد. یک لایه روکش بسیار ضخیم روی ورق mdf قرار می گیرد. این ورق بسیار بادوام با براقیت و شفافیت در برابر خش بسیار مقاوم است و هیچ اثری از خط و خش در آن دیده نمی شود.

کابینت نئوکلاسیک

ترکیب سبک مدرن و کلاسیک کابینت را نئوکلاسیک می نامند. ظاهر این کابینت سبکی کلاسیک دارد. استفاده از اجزای طراحی، کنده کاری و تزیین در این کابینت به چشم می خورد. در این سبک طرح های مینیمال و تزئینات ساده ساخته شده است. کابینت های نئوکلاسیک به اندازه کابینت های مدرن بلند و عمیق هستند.

کابینت انزو

هسته انزو کابینت مانند سایر مدل ها از mdf ساخته شده است. اما تفاوت اساسی با مدل های دیگر دارد. ام دی اف مورد استفاده در روکش Enzo کابینت را می توان از قطر 25 میلی متر سفارش داد.این بدان معناست که شما می توانید اندازه های بدنه کابینت 25 میلی متری، 32 میلی متری و حتی تا 64 میلی متری را سفارش دهید. رنگ پلی یورتان برای رنگ آمیزی کابینت Enzo استفاده می شود.

کابینت پلی اورتان

پلی اورتان یک رنگ پوششی است که در سطح کابینت عمل می کند. پلی اورتان رنگ های زیادی دارد و شما می توانید با توجه به سلیقه خود آن را در رنگ های مختلف سفارش دهید. ضد آب بودن و تنوع رنگ زیاد از مزایای این سبک است.

کابینت پست مدرن

با پوشش پرس خلاء یا رنگ پوشانده شده است. در این کابینت می توانیم از رنگ پلی اورتان نیز استفاده کنیم.

نکات مهم در خرید کابینت آشپزخانه

نکته قابل توجه هنگام خرید کابینت آشپزخانه سطح فضای شماست. برای فضاهای کوچک، توصیه می کنیم کابینت را با حداقل طراحی سفارش دهید. همچنین دارای پوششی است که نور را منعکس می کند تا محیط اطراف شما بزرگتر به نظر برسد. در این مورد، انتخاب کابینت مدرن مانند هایگلاس می تواند مفید باشد. انتخاب آسان تری برای فضای آشپزخانه بزرگ خواهید داشت، زیرا می توانید از بین اکثر سبک های کابینت انتخاب کنید. از چوب کابینت تا انواع کابینت با طراحی ساده و روکش های رنگی.

انواع کابینت بسته به نحوه اتصال آنها

تا به حال با انواع کابینت آشپزخانه آشنا هستید و تا حدودی توانسته اید کابینت مناسب آشپزخانه خود را انتخاب کنید. حال بسته به اندازه آشپزخانه و کارایی مد نظر شما، علاوه بر انتخاب مدل کابینت و نوع کانتر آن، اصل مهم دیگر طراحی کابینت با توجه به نوع توزیع است.

یکی از اصول مهم در طراحی کابینت آشپزخانه نحوه چیدمان و در دسترس بودن کابینت برای افراد است. دسترسی به گاز، یخچال و سینک در این طراحی مهم است.

بنابراین می توان انواع طرح های آشپزخانه کابینت را بر اساس دسته بندی های زیر ارائه داد:

  1. نصب یک طرفه روی دیوار.
  2. نصب دو طرفه روی دیوار.
  3. کابینت را به صورت L نصب کنید
  4. کابینت را به شکل U نصب کنید
  5. جزیره کابینت را نصب کنید
  6. کابینت Open را نصب کنید

صفحه کابینت آشپزخانه

یکی دیگر از مواردی که باید هنگام خرید آشپزخانه کابینت انتخاب کنید، سطح کار کابینت است. این صفحات در کابینت، Island یا Open شما یافت می شوند. از آنجایی که در آشپزخانه کارکردها و شستشوی متفاوتی انجام می شود، این سنگ ها باید در برابر سایش و خوردگی مقاوم باشند. آنها همچنین باید کمترین تعامل را با غذا داشته باشند. در این دسته صفحات شرکتی، سنگ کوارتز، کورین و سنگ های طبیعی و مصنوعی قرار می گیرند.

رنگ کابینت آشپزخانه

عوامل زیادی در رنگ آشپزخانه کابینت دخیل هستند. فضای آشپزخانه، نمای کف و کاشی های دیوار آشپزخانه را می توان از مهمترین عوامل نام برد. اولین عامل اندازه آشپزخانه است. اگر فضای کوچکی در آشپزخانه دارید، انتخاب رنگ های روشن و زنده می تواند گزینه خوبی باشد. کاشی های بین کابینت می تواند عامل دیگری در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه باشد. هماهنگی رنگ و طرح روکش کابینت با کاشی ها زیبایی آشپزخانه شما را دو چندان می کند. علاوه بر کاشی های بین کابینت، کفپوش نما مانند پارکت نیز می تواند یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار باشد. رنگ های پرکاربرد آشپزخانه کابینت، رنگ های سفید، قهوه ای تیره و روشن و طرح های چوبی هستند.

اجزای کابینت

قبل از سفارش آشپزخانه کابینت، مهم است که با انواع قطعات کابینت آشنا شوید. در این صورت می توانید با توجه به نیاز و فضای آشپزخانه خود کابینت سفارش دهید.

این اجزا عبارتند از:

  • بدنه
  • درب کابینت
  • صفحه رویه
  • لولا و اتصالات
  • دستگیره

منبع: کابینت